Hvad skal du vide i forbindelse med dødsbo rydning
En rydning af et dødsbo kan være en krævende proces for familie og andre pårørende. Der er mange ting, I skal være opmærksomme på, og det kræver ofte mere end, man umiddelbart tror. Hvis I gerne vil have hjælp til rydning og afhentning af et dødsbo, kan I kontakte en professionel marskandiser, der vil tage 100% hånd om rydningen. Det betyder, at I er sikret en ordentlig og professionel afhentning.
Det sker ofte efter et dødsfald, at tankerne ikke er på rydning og afhentning af dødsboet. Når et liv skal pakkes sammen, kan det ofte kræve mange timer. Hvis I vælger en professionel til at hjælpe jer med dødsbo rydningen, er I sikre på, at rydningen foregår 100% ordentligt og professionelt – inden for den aftalte tid. En professionel marskandiser hjælper jer, så I kan koncentrere jer om det vigtige, nemlig den afdøde og jeres sorg. I vil altid være med i hele processen – fra gennemgang til inspicering.
Hvordan foregår en rydning af et dødsbo?
Når en person dør, og familien står tilbage med et dødsbo, kan det være en krævende proces for alle involverede. Der er ofte meget, der skal sorteres, pakkes, flyttes, smides ud og gøres rent. Det kan nogle gange tage fokus fra det vigtige – nemlig den afdøde.
Hvordan fungerer en rydning af et dødsbo egentlig, hvis I gerne vil have hjælp til rydningen? En dødsbo rydning vil typisk fungere på følgende måde:
- Gennemgang af dødsboet med en professionel marskandiser – tager ca. 30 minutter.
Til en gennemgang vil I sammen gennemgå dødsboet. Skulle der være ting eller effekter, som I ønsker at beholde, behøver I ikke fjerne dette inden gennemgangen – sørg dog for, at de bliver noteret i rydningskontrakten. Rengøring er ikke nødvendigt inden en gennemgang. - I vil efter gennemgangen modtage et uforpligtende tilbud. Tilbuddet vil være på køb og totalrydning af dødsboet. Det vil altså sige, at marskandiseren køber indboet samt sørger for en total rydning af lejligheden eller huset.
- Hvis tilbuddet accepteres, vil der blive udfærdiget en rydningskontrakt, der indeholder alle detaljer om rydningen. Kontrakten for dødsbo rydningen inkluderer blandt andet garanti for, at rydningen bliver udført som aftalt samt inden for den aftalte tidsperiode. De effekter og ting I måtte ønske at beholde bliver også noteret i kontrakten. På den måde undgås misforståelser.
- Købssummen for indboet bliver afregnet til en pårørende, når tilbuddet accepteres. Det vil altså sige, at I får pengene inden rydningen af dødsboet er gået i gang.
- Selve rydningen af dødsboet igangsættes – rengøring kan også arrangeres.
- I inspicerer og godkender rydningen, når marskandiseren er færdig inden for den aftalte periode.
Hvis I vælger en professionel dødsbo rydning, kan I være sikre på, at dødsboet bliver ryddet på forsvarlig vis.
Det skal I gøre til en dødsbo rydning
Det kan være forskelligt, hvad I som pårørende ønsker at gøre i forbindelse med en rydning af en kær afdøds bolig. I skal ikke stå for selve flytning og pakning af dødsboet, da dette vil være en del af aftalen med marskandiseren.
Rengøringen af huset eller lejligheden kan I vælge enten selv at stå for eller lade marskandiseren klare denne del også. Dette aftaler I, når I sammen gennemgår dødsboet.
Efter I har taget kontakt til en marskandiser, skal I kun gøre følgende: gennemgå dødsboet med ham/hende (også aftale hvilke ting, som skal gemmes), aftale en pris samt inspicere det færdige arbejde. Hvis I ikke har aftalt rengøring, kan dette også være nødvendigt, selvom der selvfølgelig bliver fejet, når afhentningen af dødsboet er færdig.
Afhentning af dødsbo – sådan forløber det
Hvis I vælger et professionelt firma til at hjælpe med afhentningen af dødsboet, vil det typisk starte med, at marskandiseren sorterer og pakker dødsboet, hvorefter det bliver bortkørt. Boligen vil blive tømt fuldstændigt, herunder eventuelt også faste tæpper, gardiner, hårde hvidevarer, skure, have, loft- og kælderrum mv.
Der er altså tale om en total oprydning af boligen – også eventuelle udendørsarealer, hvis dette ønskes. Med et professionelt firma til at stå for afhentningen af dødsboet er I sikre på, at det altid bliver gjort hurtigt, ordentligt og professionelt.
En anden vigtig faktor er også, at det bliver gjort inden for den aftalte tidsramme – ofte før.
Rydning af dødsbo på Frederiksberg samt hele Sjælland
Marskandiseren Antika har siden 1999 hjulpet ved rigtig mange dødsbo rydninger. Antika er ejet af David, hvis mangeårige erfaring har givet ham en bred viden inden for stort set alle områder af indbo. En viden han gerne deler ud af, når han bistår ifm. afhentning af dødsbo.
Du får altid et konkurrencedygtigt tilbud på en rydning af dødsbo hos Antika. Virksomhedens kendetegn er professionalisme og ordentlighed – værdier som tidligere kunder omtaler meget varmt og positivt.
Du kan være sikker på, at rydningen bliver gjort hurtigt, ordentligt og professionelt, og du er med hele vejen. Vi gennemgår dødsboet sammen, hvor vi også aftaler, hvad der skal gemmes samt hvad der skal ryddes.
I får en kontrakt på alt det aftalte, og I modtager købssummen, før en rydning overhovedet starter. Vi arbejder ud fra tillid, og den viser vi også gerne vores kunder.