Direkte salg er i kraftig vækst
Firmaer som ikke har traditionelle butikker og forhandlere eller TV- og avisreklamer, men i stedet benytter sig af netværksmarketing er i kraftig vækst i Danmark. Salget i disse firmaer sker gennem uafhængige forhandlere.
Essensen af direkte salg er de personlige møder med kunderne. Virksomheden, som sælger produkterne, er i direkte kontakt med deres kunder. Dette adskiller sig fra mere traditionelle salgsmetoder, hvor produkterne bliver solgt i en ekstern butik eller solgt via TV- og avisreklamer.
Der er både fordele og ulemper ved denne salgsmetoder. Gennem direkte salg har virksomheden mulighed for at være i direkte dialog med deres kunder. De har mulighed for selv at styre hvordan produkterne sælges og de har mulighed for at få direkte feedback fra kunderne. Det kan dog være en meget dyr salgsmetode.
Direkte salg sker hyppigst gennem de såkaldte homepartys, hvor en uafhængig partner af virksomheden præsenterer produkterne for en række inviterede gæster. Der er en lang række udgifter forbundet ved dette. Derfor er det mest fordelagtigt at anvende direkte salg ved meget komplekse produkter, som kræver forklaring, eller dyre og eksklusive produkter.
Zinzino og deres brug af direkte salg
Zinzino er en af de danske virksomheder, som benytter sig af direkte salg som salgsmetode. De benytter sig af homepartys, hvor sælgeren, ofte i form af en uafhængig partner, invitere potentielle kunder hjem i deres hjem eller tager på besøg hos kunderne. Kunderne kan både være privatpersoner og virksomheder. Salgsmetoden gør det muligt for kunden at smage og afprøve produkterne.
Zinzino beskæftiger sig med to produkttyper – produkterne inden for sundhed og velvære samt forskellige kaffeprodukter. En af Zininos missioner er at skabe familiære bånd mellem sælger og kunden. Det er muligt at skabe dette bånd gennem direkte salg. Derfor benytter Zinzino sig ikke af salg gennem butikker og markedsføring i TV-reklamer og avisreklamer. Læs mere om firmaet her:
Virksomheden har som sagt to forskellige produktlinjer. Den ene beskæftiger sig med sundhedsprodukter. Et af produkterne er deres Balance Oil, som indeholder en kombination af fiskeolie og olivenolie, som hjælper med at justere fedtsyrebalancen i kroppen.
Deres anden produktlinje indeholder forskellige kaffeprodukter. Virksomheden har et mål om at tage kaffe til et helt nyt niveau. De vil gerne tilbyde deres kunder at kunne skabe deres egen hjemmecafé. Derfor tilbyder de kaffemaskiner og kaffepods. For den miljøbevidste kunde, findes der også fairtrademærkede produkter i sortimentet.
Tupperware – et velkendt mærke
Et af de mest kendte eksempler på direkte salg må være Tupperware. Mange har nok prøvet at være til et såkaldt Tupperware party. Disse homepartys har været populære i mange årtier og netop derfor er disse homepartys så kendte. Der findes nok ikke mange mennesker i Danmark, som ikke har et eller andet Tupperware produkt stående i skabet. Selvom Tupperware altså kan købes i butikker, er det alligevel meget udbredt. Grunden til dette er deres succesfulde homepartys.
Man kan enten være værtinde for en Tupperware demonstration eller komme som gæst. Som gæst bliver du præsenteret for en lang række produkter i høj kvalitet. Du har mulighed for at mærke og føle på disse lækre kvalitetsprodukter. Hvis du er i tvivl om hvordan produkterne fungerer, kan du få værtinden til at forklare dig præcis hvordan det virker.
Et Tupperware party forløber sig som regel over en aften. Man kan enten selv være værtinde eller få en konsulent fra Tupperware til at demonstrerer. Man har mulighed for at lave det hyggeligt med lidt mad og drikke. Man får mulighed for at se produkterne samt yderligere produkter i magasinerne. Til sidst vil der være fordelagtige tilbud, som gæsterne har mulighed for at benytte sig af. Som tak får man et produkt med hjem gratis.