Kvinder spiller kasino som aldrig før
Spilleindustrien vækster markant i disse år. Efter liberaliseringen af spillemarkedet tilbage i 2012 er der sket en stor udvikling med danskernes samlede spillevaner. Flere og flere danskere spiller i dag dagligt på onlinekasinoer, og det har betydet, at andelen af kvinder, der spiller, er steget betragteligt.
Source: Pixabay, License: CCO, Author: Andre_Grunden
Spilleindustrien beretter årligt om grønne tal på deres bundlinje, og det er især onlinekasinoer, der mærker den øgede interesse fra de danske forbrugere. Alene i 2017 nåede bruttoindtægten for det danske spillemarkedet op på svimlende 1,5 milliarder kroner. Siden 2014 har danskerne samlet set spillet for 312 millioner kroner mere årligt, og det er primært hos onlinekasinoer, at danskerne vælger at lade sig underholde.
Når man isoleret set kigger på onlinekasinoer, så har branchen oplevet mere end en fordobling af deres omsætning henover de seneste tre år. Fra 2016 til 2017 lød den procentvise stigning for online kasinoer på 15,9 procent, og tallene peger fortsat kun en vej – opad! To kvartalsregnskaber for den samlede spillebranchen fra 2017 lød på en samlet bruttospilindtægt hos online kasino på 42,7 mio. kroner, så der er ingen tvivl om, at online spillebranchen fortsat har vind i sejlene.
Siden spilleindustrien blev liberaliseret herhjemme tilbage i 2012, er antallet af onlinekasinoer da også steget markant. Det har vist sig at danske mænd nu spiller mere, men der er så sandelig også kvinder, der nyder at spille online. Der er nemlig blevet flere muligheder for at få bonus hos udbyderne af spil, og hos Pokerstars har de endda arrangeret turneringer kun for kvinder. Når det går løs i søndagsturneringerne hos Pokerstars, så er kvinderne ikke kun med for at hjælpe mændene med at få et heldigt nummer eller en heldig hånd. Her er det udelukkende kvinder, der kontrollerer og spiller imod hinanden.
Selvom der overvejende set fortsat er flest mænd, der spiller på onlinekasinoer, så stiger interessen også hos kvinderne, viser nyere tal. Flere onlinekasinoer er af samme grund begyndt at målrette deres markedsføring, så den både er tilpasset køn og forskellige aldre. I det hele tager er det meget klogt at tænke i en mere målrettet markedsføring, for undersøgelser viser, at der er stor forskel på, hvad der får henholdsvis mænd og kvinder til at spille. Tidligere studier peger på, at mænd primært spiller, fordi de jagter spænding, hvorimod kvinderne spiller, fordi de har brug for at trække stikket fra hverdagens gøremål. Kvinderne bruger altså tiden på onlinekasinoer på at slappe af.
Der er meget, der tyder på, at kvinderne gør sig godt i spil, i hvert fald hvis vi retter blikket imod aktiemarkedet, som jo må siges at være verdens mest prestigefyldt psykologispil. Her viser undersøgelser, at de få kvinder, der vælger at kaste sig over aktiemarkedet grundlæggende set klarer sig bedre end mændene. Det hænger primært sammen med, at kvinder er bedre til at investere på langt sigt, og derfor at de er bedre til at lade aktierne være i stedet for at handle konstant, sådan som mænd er tilbøjelige til. De langstrakte investeringer betaler sig på den lange bane, hvis man skal tro et hobetal af aktieeksperter, der netop råder til at satse på aktier henover en længere årerække.