Sådan markedsfører du din nystartede virksomhed
Hvis du står på nippet til at springe ud som selvstændig med nystartet virksomhed, bør du overveje en række væsentlige parametre, før du tager det endelige skridt. For det første skal du skrive en god forretningsplan.
Ud over, at man gennem arbejdet med en forretningsplan kommer omkring rigtig mange af de områder, som er vigtige at forberede sig på og tage stilling til, før man springer ud i livet som selvstændig, så får man også et bedre udgangspunkt for at lave nogle realistiske budgetter, så man kan vurdere, hvad det kræver af finansiering for at komme i gang. Samtidig står man også stærkere i forhandlinger med banker eller andre potentielle samarbejdspartnere, når man har en gennemarbejdet forretningsplan.
Et særligt vigtigt område er salg- og markedsføring. Et god ide eller et godt produkt er ingenting værd, hvis det ikke kan sælges, og hvis ingen ved at produktet eksisterer, er det næsten en umulig opgave at sælge produktet og det er trods alt de færreste, der står med en produkt ide, som sælger sig selv.
Online synlighed
En god online platform er vigtig, da langt de fleste søger informationer på nettet. En online platform tager som regel udgangspunkt i en hjemmeside og en række profiler på de sociale medier som facebook, linkedIn, Google Plus og evt. også Twitter, Instagram og Pinterest, hvis man har resourcerne til det og det i øvrigt giver mening i forhold til den virksomhed man påtænker at starte.
Online tilstedeværelsen skal underbygges med online markedsføring som f.eks.
- søgemaskineoptimering (SEO), så hjemmeside, facebook-side mm. ligger nr. 1 i søgeresultaterne på udvalgte søgeord
- søgemaskinemarkedsføring (SEM) som f.eks. Adwords kampagner og lign.
- nyhedsmails
Både punkt 1 og 2 er enorme emneområder, så hvis man ikke er super skarp i online markedsføring, bør man lægge den opgave ud til en ekstern partner, for tingene ændrer sig så utroligt hurtigt inden for disse felter, så man kan umulig være opdateret på det hele, og så er det bedre at betale sig fra det og koncentrere sig om det, man er god til.
Offline synlighed
Online markedsføring bør dog ikke stå alene – heller ikke selv om man driver en online virksomhed, for det handler i høj grad om at være top of mind, når der opstår et behov hos forbrugeren, og derfor bør offline markedsføring også være et vigtigt element i marketing porteføljen.
Det kan f.eks. være, hvis der er mulighed for at sende tryksager som en brochure eller et katalog ud til kunder, der allerede HAR handlet én gang. Det kan være sammen med selve varen eller i anledning af en eller anden begivenhed, som er relevant for kunden. Dermed er man sikker på at ramme den rigtige målgruppe, og alt andet lige er det billigere at fastholde eksisterende kunder end at finde helt nye kunder, selv om dette selvfølgelig også er nødvendigt.
Grafisk tryk giver også en række fremragende muligheder i branding sammenhæng, fordi man kan skabe lige præcis det udtryk og image, som man ønsker, der skal kobles sammen med virksomheden. Papirkvaliteter og grafiske efterbehandlingsteknikker kan fortælle en masse om afsenderen og deres fokus områder, så her er det også vigtigt at alliere sig med fagfolk, hvis man går den vej.
Ellers kan man hurtigt komme til at sende nogle forkerte signaler eller måske ramme helt forbi målgruppen, hvis man vælger forkerte materialer og udtryk i det materiale, man henvender sig gennem. Et eksempel her kan være, hvis man sælger dyre produkter og henvender sig til high-end forbrugeren, så må man også forvente, at denne målgruppe er meget kvalitetsbevidste. Dvs. sandsynligheden for at de vil reagere positivt på en slatten brochure i et hæsligt og ugennemtænkt layout med et for dem irrelevant budskab er ikke ret stor, og så kan hele indsatsen være skønne spildte kræfter.
Det er en rigtig fin artikel omkring marketing, hvis man er et ny-opstartet firma i et nyt kontor.
Jeg tænker på, om hvor vigtig online synlighed er i forhold til offline. De fleste når jo ud til online, men det er ikke så ofte man ser de offline brochurer mere, medmindre det omhandler f.eks. ejendomme, kontorer, eller blot pizza.
Er det virkelig så vigtigt, at være god til offline marketing?