Skolelærere presset af AI i klasseværelset
AI, chatbots og autogenerede tekster. De seneste år kan det ikke være gået nogen over hovedet, at kunstig intelligens er blevet en fast del af hverdagen. I de skandinaviske folkeskoler, skaber det dog udfordringer. Få gode råd til at styre og implementere AI i undervisningen.
De seneste år har kunstig intelligens – også kaldet AI – gjort sit indtog vores samfund. Den teknologiske udvikling skaber dog både udfordringer og muligheder i de skandinaviske klasselokaler. Teknologien er nemlig blevet markant mere avanceret og tilgængelig, hvilket betyder, at den har potentiale til at revolutionere undervisningen på flere forskellige måder. AI-systemer som ChatGPT kan på den ene side være årsag til mere snyd og andre udfordringer for skolelærere. Hvis det benyttes optimalt, kan teknologien dog være med til at støtte elever med særlige behov og automatisere tidskrævende opgaver som rettelser.
Udfordringerne med AI i skolen?
AI’s evne til at generere tekst, løse komplekse opgaver og tilbyde detaljerede forklaringer rejser spørgsmål om, hvordan lærere kan bevare deres autoritet og relevans i undervisningen. Mange oplever, at elever bruger AI til at snyde med opgaver, hvilket gør det sværere at vurdere deres faktiske faglige niveau. Samtidig kræver det tid og ressourcer at lære at bruge teknologien effektivt, hvilket øger presset på allerede travle lærere. For at tackle disse udfordringer kan lærere tage en række skridt for at implementere AI og bibeholde elevernes evner:
Inddrag AI i undervisningen
Ved at bruge AI som et værktøj kan lærere demonstrere, hvordan teknologien kan understøtte læring i stedet for at erstatte traditionelle metoder. For eksempel kan AI hjælpe med at finde skræddersyede læringsmaterialer eller facilitere interaktive lektioner.
Fokuser på kritisk tænkning
Lær eleverne at evaluere information fra AI, da ikke alt, hvad systemerne producerer, er korrekt eller pålideligt. Dette styrker deres evne til at arbejde med teknologi ansvarligt og kan faktisk blive en vigtig lektion i kildekritik.
Styrk dialogen om etik
Diskutér med eleverne, hvordan AI påvirker samfundet, og hvilke etiske spørgsmål det rejser, både i og uden for skolen. Ved at omfavne AI i stedet for at frygte den, kan lærere fastholde deres vigtige rolle som formidlere og mentorer i en tid med hastig teknologisk udvikling.
Vil du gerne støtte børn og unges adgang til undervisning?
I en tid med store udviklinger i folkeskolerne, kan mange sidde og have lyst til at hjælpe. Heldigvis findes der en række organisationer, der netop arbejder for at give børn lige muligheder for uddannelse. Du kan eksempelvis vælge at blive sponsor for et barn i et udviklende land gennem PlanBørnefonden. Så er du med til at give børn muligheder for at modtage undervisning. Der findes dog også muligheder for at hjælpe børn tættere på hjem. I nabolandet Sverige findes organisationen Berättarministeriet, der arbejder for at give børn lige adgang til uddannelse. Berättarministeriet opretter skoleprogrammer, der inspirerer børn fra områder med lavt socialøkonomisk indeks til læring.
Hvis du selv er lærer, så håber vi hos LokalNyt, at denne artikel har givet inspiration til din undervisning.